Historia opon motocyklowych

Sporty motorowe od czasu swych narodzin przyciągają uwagę milionów ludzi na całym świecie. Powód? Głównie prędkość i adrenalina jakich ten sport dostarcza jak żaden inny. Szczególną pozycję w tej grupie zajmują motocykle, gdyż Jazda na dwóch kółkach jest dużo bardziej niebezpieczna i fascynująca niż jazda w zadaszonym aucie. Aby sport ten był bezpieczny wraz z historią motocykli rozwijały się również opony motocyklowe. Bez nich żadna jazda czy wyścigi nie byłyby przecież możliwe. Poniżej klika słów, które pozwolą przybliżyć historię i rozwój opon motocyklowych.

Historia motocykli oraz opon do nich jest bezpośrednio związana z rowerami. „Rowery z silnikiem” to nic innego jak efekt, chęci osiągania coraz większych prędkości i łamania kolejnych barier.

Za wynalazców motocykla uznaje się Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha, którzy zaprezentowali swoją maszynę 1885 roku. Miała ona jednak drewniane koła co mogło dziwić, gdyż znano już na świecie pojęcie wulkanizacji. Związane z nim były nazwiska Charlesa Goodyeara oraz Johna Dunlopa, które po dziś dzień w świecie opon motocyklowych znaczą bardzo wiele. Pierwsze opony stosowane do motocykli wzmacniane były bawełnianym włóknami co nie zapewniało im choćby minimum wytrzymałości. Zwłaszcza, że stan ówczesnych dróg również pozostawiał wiele do życzenia. Rewolucję przyniosła tzw. Metzeler Prismator czyli pierwsza opona motocyklowa z bieżnikiem, która zadebiutowała w 1920 roku i szybko zdobyła szerokie uznanie. Okazało się, że odpowiedni wzór wyryty w oponie może mieć nieoceniony wpływ na jazdę motocyklem. Rozwiązanie to przyczyniło się do znacznego rozwoju przemysłu motocyklowego na świecie. W tym czasie powstały i rozwijały się takie marki jak Dunlop, Continental, Pirelli czy Avon. Co ciekawe pierwsze opony motocyklowe miały biały kolor, odpowiedzialny za to był tlenek cynku, który z założenia miał wzmacniać opony. Nie praktyczność tego rozwiązania doprowadziła do kolejnego odkrycia. Firma BFGoodrich w celu osiągnięcia czarnego koloru opon dodała w procesie produkcyjnym sadzy co nie tylko zmieniło barwę ale także pięciokrotnie wzmocniło opony. Kolejnym krokiem milowym dla motocykli i ich opon była I wojna światowa. Wtedy to motocykle znalazły powszechne zastosowania przy działaniach wojennych. Czasy powojenne to dalszy dynamiczny rozwój motocykli oraz rywalizacja i prześciganie się światowych koncernów w przedstawianiu nowinek technicznych i ulepszeń. Wtedy też motocykle na dobre zadomowiły się w światowej popkulturze. Pojawiały się na ekranach filmowych oraz służyły wielu gwiazdom tamtego czasu. Nadejście II wojny światowej spowodowało, że produkcja motocykli i opon ponownie została przestawiona na tryb militarny. Wojna oraz wiele innych czynników spowodowało, że rewolucyjne rozwiązanie jakim była opona radialna dotarła do motocykli zdecydowanie później niż do przemysłu samochodowego. Oponę radialną charakteryzuje przede wszystkim osnowa bieżnika ułożona pod katem 90%. Opony te zapewniają lepsze właściwości jezdne, skuteczniejsze hamowanie ponadto wpływają na skuteczność hamowania i pokonywanie zakrętów. W dzisiejszych czasach nadal trwa zacięta rywalizacja pomiędzy firmami produkującymi ogumienie do motocykli. Do wcześniejszych liderów branży dołączyły firmy z rynku dalekowschodniego, które dzięki swoim ogromnym możliwością bardzo szybko dogoniły europejskie i amerykańskie marki.